BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, July 29, 2011

mari belajar~~~

perkataan MEMBAWA


cth kesalahan:
ibu mengandung itu membawa kereta pergi ke kedai

huraian:
oi! mane boleh ibu mengandung bawak kereta.....
kan berat tu...
tak kesian ke kat die...

pembetulan:kalau ibu mengandung memandu kereta baru la betul....hehehe

Thursday, July 28, 2011

keeping "UP"

bila anda anggap diri anda bagus, anda akan mula menolak pandangan orang dan menyatakan yang pandangan andalah yang terbaik di antero!


WOW!

Tuesday, July 26, 2011

setiap apa yang anda suka tu tak semestinya baik untuk anda.

hanya Allah yg tahu apa yang terbaik untuk anda
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui

Tuesday, July 5, 2011

jaga perkataan anda

well...hai korang...

assalamualaikum...
sorry la lame menyepi..
facebook pn aku dah delete...
mls la nk join facebook....
bukan selalu bukak pn....

arini aku nk berkongsi psl "words yg kite gunakan dlm seharian kite"
yela...aku phm...manusia ni suke mengeluh...aku pn mcm tu jgak...
tp jgn biasakan mengeluh sbb kite boleh jd berprasangka kpd Allah...
nape aku ckp cmtu?
aku bukan ckp kosong tp aku ade bukti....
ni buktinya...

kita manusia memang suka mengeluh dan tak pernah puas.
"Sesungguhnya manusia diciptakan bersifat keluh kesah lg kedekut. apabila dia ditimpa kesusahan dia berkeluh-kesah dan apabila dia mendapat kebaikan dia amat kedekut"
(Al-Ma'arij : 19-21)

bermula dari prasangka
"Wahai org2 yg beriman, jauhilah kebanyakan prasangka(dan), kerana sebahagian dari prasangka itu dosa. Dan janganlah mencari-cari keburukan org dan janganlah menggunjingkan satu sama lain....
(Al-Hujurat : 12)

Memperlekehkan pemberian sama spt memperlekehkan pemberinya
"Dan tatkala Tuhanmu memaklumkan, "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah kpd mu dan jika kamu mengingkari maka sesungguhnya azabKu sangat pedih"
(Ibrahin : 7)
____________________________________________________________________

Ok kwn-kwn...
aku bukan berlagak alim...aku tahu aku masih jahil...
aku sbnrnye menyesal diatas perkataan yg aku lontarkan sehari-hari...
korang pernah dgr kan yg setiap dugaan itu ade hikmahnya...
sebenarnya di sebalik berbagai perkara yg kita rase tak best hari2, ade reka cipta indah yg tidak mampu di lihat oleh mata kasar dan pengetahuan kita yg serba terhad.
contohnye:
seorg anak bermain di atas lantai dan ibunya duduk di atas kerusi.
smbil2 budak tu main, mak die tgh menjahit.
budak ni pn tgk mak die dan mak die mse tu tgh buat sulaman.
die pn tnye mak die, "Mak tgh watpe?"
"mak tgh menyulam,nak"mak die jwb.
"tp buat ape?"budak tu bertanya lg sbb die hairan. "Sulaman itu kelihatan buruk sekali. Hanya benang2 yg tidak tersusun dan tidak menarik utk dilihat."

mak die tersenyum.lalu memberi isyarat pada anaknya supaya bangun.
"Berdirilah nak, Tgk sulaman ini dari atas sini"ujar maknya.
Budak tu berdiri dan dtg kpd maknya dan melihat karya sulaman ibunya dari atas. Dia berasa kagum pada keindahannya.
"Begitu indah sulaman ini mak! Padahal sulaman itu begitu buruk bila dilihat dari bwh."kata budak tu.
____________________________________________________________________
phm tak ape yg cube aku smpaikan kt sini?
sebenarnye kite manusia taw mengeluh je bile ditimpa musibah tp kite tak berfikir pn yg sebenarnye musibah yg dtg tu membawa kebaikan kepada kita. sesungguhnya Allah Maha Mengetahui.
____________________________________________________________________
kenapa aku kate kdg2 bile kita mengeluh, kite berprasangka buruk pada Allah?

tgk contoh ayat ni: "Aduh...penat2 aku keja, byk ni je aku dapat?!!"
sedar atau tidak, kita dah mempersoalkan rezeki yg dtg darinya....
Siapalah kita hamba yg hina ni nk mengadu pasal Allah sendiri di hdpn Allah?...

Firman Allah:
"Adapun bila TuhanNya mengujinya lalu membatasi rezekinya, maka dia berkata, "Tuhanku menghinakanku." (Al-Fajr : 16)

SUBHANAALLAH.....

Wednesday, November 3, 2010

name aku bond

oh...bak kate lily, da berabok da blog org yg da lame tak post benda br...
tp rilek la...bukan ade org nk bace pon...
aku nk cite 1 cerita psl ombak dan pasir....
ombak tu akan selalu mendatangi pasir bile die da smpai mase utk pergi ke pasir...
cume ombak blom bersedia je lagi2 bile die dtg dari jauh untuk benda yg perlu dibuat....
ombak tu rindukan pasir2 di pantai yg menyinar hidup ombak...
pasir2 kt pantai tu selalu ade di situ utk ombak...
tggl ombak je yg nk dtg ke tak kt pasir....
tp ombak msti dtg punye sbb pasir2 kt pantai tu selalu jd kesayangan pasir smpai bile2...
mmg tiada pengganti pon pasir2 ni sbb bile ombak bergerak ke arah mane2 pon, pasir aku setia menunggu di tepi pantai...
pasir2 msti bersedih sbb ombak da lame gile tak dtg ke pasir kan..bukan ape, ombak ni mmg lupe daratan skit...
tmbh2 lg ade byk angin yg meniupkan ombak ni utk pergi ke sane dan sini....
mesim seterusnye lagi la ombak aku sibuk sbb ade tugasan yg perlu dibuat....
maaf ye pasir2 di pantai...ombak sentiase mengingati kalian....
jgn kalian lupekan ombak ye....
ombak akan sentiasa membawa pasir2 ke pantai......
(diadaptasi dari kartun power rangers)

Friday, August 13, 2010

meratapi

tajok entry nk sedih....tipu je...hahah

tibe2 teringat zaman2 tak matang(sekarang matang ke??!!) mase aku ade boyfriend...
tipu la kalau ckp aku tak rindu mase2 tu....
rindu lahhhhh

-sape yg tak suke dimanje dan digedikkan btol tak???
lelaki pon cmtu gak....(lelaki jgn tak ngaku eh...debik kang!) ;p
bukak2 mata je bukannye parents yg kite msg atau kol, of course la balak kite kan...
pastu weekend je msti nk jumpe....tak pon bkn kate weekend je, ari2 pon kalau bleh nk jumpe(ni utk yg duduk dkt je eh... :))

-kalau tak kte pggl die syg, die pggl kite syg....(hahaha!! jiwang seh!!! ni bkn aku taw...org lain... ;p)

-kalau kite merajok ade org pujuk, tp kalau die marajok, lantaklah die....hihi

-selain dr family, msti kite akan dpt hadiah dr yg tersyg...

-ade tmpt mengadu

*tapiiiiiiiiiiiii, nape rase utk ade bf tu dah hilang?? aku ni mmg suke utk tukar2 org yg aku minat, tp utk bukakan pintu ati seseorg mmg susah....

p/s: seriously aku mmg suka flirt...tgk laki ni, oh handsomenye....tp, biarlah lps ni terus kawin, kalau bleh berkenalan mse lps nikah,,,,manisnye rasenye......taknak main2 dah....buang mase n duit...sape nk join aku???





wahai para lelaki... bacalah

adapted by: Nieza saad

Lebih kurang 3minggu yg lps sy membawa isteri ke 'Mahkota Medical Centre', dia mengadu kpd sy kpalanya pening, rse mual & bdnnya lenguh2. Sy tnya dia"mengandung kot?" Dia kta takda.Oleh krna 2-3 hari cmtu sje,sy bwk dia jmpe dr & ternyata.... isteri sayamengandung dua bulan. Emmm saya dah agak dah.Makabermulalah cerita baru dan haluan sejarah masadepan akan pastinya berubah lagi.

Dia akan merasa loya dengan bau yang sebelum inisenang baginya, termasuklah bau badan saya. Morningsickness yang teruk sekali bagi isterisaya.Kasihan sungguh, terbaring saja sepanjang masa.Makan tak boleh, minum tak nak, apa pun tak nak.Adakalanya isteri saya semalaman tak dapat tidur,kadang-kadang tu asyik nak tidur saja. Selesai sajasolat Isyak dah masuk bilik. Pada awalnya saya tidurkat luarlah sebab dia tak boleh bau badan saya.Saya fahamlah orang mengandung memang macam tu,sekarang ni dah boleh tidur dengan saya dan sayasudah tahu macamana nak elakan insomnia yangdialaminya, iaitu dengan membaca Al-Quransehingga isteri saya terlelap.Memang kebiasaansebelum mengandung pun saya akan membacaAl-Quran diatas katil di sisi isteri sebelum tidursehinggalah dia terlelap.

Sekarang saya terus membaca Al Quran disisinyasebagai ubat tidur bagi isteri dan anak dalamkandungan. Adakalanya sampai 2-3 jam.Bukan itusahaja, saya juga sentiasa bercakap-cakap denganjanin dalam perutnya. Perkara yang mula-mula sayaceritakan padanya ialah tentang tauhid. Saya bermuladengankitab pertama yang saya pelajari dahulu iaitu kitab'Kasyaful Mahjub'. Mungkin ada pembaca yang berkatasaya terlalu ghairah, kebarangkalian untuk janinsurvive masih tipis. Tapi mana ada ayah yang takberharapan. Segarang-garang harimau pun tak makananak, apatah lagi saya. Apa yang akan berlaku padakemudian hari adalah diluar bidang kuasasaya. Siapa saya untuk mempersoalkanya.

Saya bercerita kepadanya tentang Allah,zat, sifat, asma, afal. Dan cerita itu kembalibercerita kepada diri saya. Adayang menghantaremail dan bertanya bagaimana mahu mensihati anak agartidak degil. Jawapan yang mahu saya nyatakan bukan hanyauntuk anak tetapi untuk sesiapa sahaja terutamanyayang mempunyai hubungan rapat dengan kita.Takkiralah anak, isteri atau suami. Bagaimana?

1. Semasa anak atau isteri kita sedang tidur inilahwaktu yang paling sesuai terutamanya diwaktu duapertiga malam, kerana fikiran bawah sedarnya(subconscius mind) adalah paling optimum ketikaini. Yang tidur hanyalah conscius mind (minda sedar).

2.Sentuhkan ibu jari anda ke langit-langit dankemudian sentuhlah dengan halus ibu jari anda keubun - ubun orang yang ingin anda nasihati.

3. Semasa ibu jari diatas ubun-ubun selawatlahke atas junjungan Nabi Muhamad dan bacalah surah alfatihah. Kemudian terus dengan berzikir didalamhati dan jangan putuskan zikir anda.

4. Angkat ibu jari anda,kalau boleh janganlah di putuskan zikir didalam hati dan bercakaplahdengan suara yang agak perlahan agar tidak sampaimengejutkanya. Beritahulah apa yang ingin andaberitahunya. Kebiasaannya saya akan menasihatiisteri saya agar tidak selalu melewatkan solat,banyakkanberselawat, banyak bersabar.

Nasihatilah orang yang anda sayangi dengan apasahaja nasihat yang anda inginkan. Jangan putuskan zikiranda, supaya zikir itu masuk bersama dengan nasihatanda

5. Anda akan dapat melihat reaksi yang dia sedangmenerima pernyataan anda iaitu kelopak matanyabergerak-gerak. Insyallah saya doakan diri saya dananda berjaya dengan kaedah ini.

Pernah di zaman Imam Abu Hanifah (Hanafi AnNu'man), seseorang pernah bertanya kepada bapaImam Abu Hanifah. "Tuan, bagaimanakah tuan mendidikHanafisehingga begini istimewa jadinya. Jawab bapa ImamAbu Hanifah "Aku didik Hanafi 40 tahun sebelum diadilahirkan". Kalau didengar pernyataan ini tentuaneh bagi kita bukan. Bagaimana mungkin manusia yangbelum dilahirkan sudah di didik. Namun apa yang ingindisampaikan oleh Tsabit (bapa Imam Abu Hanifah)ialah dia sendiri telah diasuh, manakala isterinya jugasudah di didik dan Hanafi sendiri sudah dididik sejakdari kandungan lagi. Saya beri anda satu logikakal, acuan yang bulat mana mungkin menghasilkan kuihsegiempat. Begitu juga dengan anak dan isterikita. Mereka adalah cermin kepada diri kitasendiri.

Saya bacakan kisah ini kepada janin yang sedangmembesar dalam perut isteri saya. Saya sentiasaberdoa agar dia terus membesar dan dilindungi Allahsebagaimana Allah memelihara Imam Abu Hanifah. Sayanasihatkan dia dengan nasihat yang disuarakan olehLuqman Al Hakim kepada anaknya. Saya bacakan kisahpara rasul, para nabi,wali songo, tujuh wali melayukepadanya. Cuma isteri saya menasihati agar suarasaya tidak terlalu kuat, bimbang didengar oleh jiran, apapula kata mereka nanti.

Dalam kepekatan malam, isteri saya sudah pun yenyakdibuai mimpi. Saya baru selesai membaca surah yasindisisi isteri hingga dia terlelap. Saya kehalamanrumah, mahu merenung langit malam, satu-satunya hobisaya semenjak kecil semenjak di rumah anak-anakyatim piatu, saya bawa hingga kini. Langit agak terangdanbersih. Saya bersandar dibangku marmar. Kalau isterisaya sihat pastinya dia menemani saya disini, kamiakan bercerita tentang segala-galanya, tentang masadepan, tentang anak, tentang cinta, tentang tuhan.

Saya terus merenung langit malam, saya anak yatimpiatu yang ditinggalkan ditengah padangrumput,sehinggasekarang tidak diketahui siapa ibu ayah saya. Kinisaya akan menjadi ayah. Bermula dari saya akan wujudsalasilah keturunan yang baru.Saya bertekad dalamhati, Insyallah jika anak ini lahir, dia tidak akansaya biarkan membesar seperti saya. Dia tidak akan sayabiarkan menagih kasih dirumah kebajikan.Dia tidakakan melalui zaman pahit seperti saya. Dia tidak perludibohongi yang teddy bear adalah'mama'nya sepertisaya. Air mata ini mengalir lagi. Mudah benar iatumpah.Oh! janganlah tumpah lagi.Sudah terlalubanyak tertumpah.Kalau mahu tumpah biarlah ketika sujudmenyembah ilahi.Pesan guruku air mata lelakijangan ditumpahkan sia-sia.

comment: cool gile seh kaedah ni....buat lelaki yg bergelar muslim di luar sana, tolonglah buat ni kt anak dan isteri anda....Insyaallah.....bleh berjaya....saya pon doakan anda berjaya... :)))

Saya tidak mahu terus melayan perasaan,segera sayakuncikan pintu dan ke kamar tidur.Isteri sayatelah pun nyenyak dibuai mimpi.Inilah 'bintang timur'dalam hidup saya.Ia sentiasa bersinar cemerlang dalamhidup saya,memberi harapan,keyakinan,kesetiaan dancintanya kepada saya.Insyallah tidak lama lagi,akanmuncu 'bintang timur kecil' dalam hidup saya

Wednesday, August 11, 2010

saya nak bgn sahur....
tapi tertido balik.....
sedih... :(

Tuesday, August 10, 2010

ayie


rindu laaaaaa

rindu gile kt ayie....
lame dah tak jumpe since die gi keja kt royal bintang....
Insyaallah kalau ada umur, nk gi buke n sahur ngan ayie la nnt.....
rinduuuuu

Sunday, August 8, 2010

entry panas

some fuller did not know how to care about people's feeling....

aku tak suro pon jage hati cm menatang minyak yg penuh...
cukupla kau tak kua kan ayat2 yg cm nk kena baling najis kat kau...

tengahari td aku br blk dr kenduri doa selamat umah mak mertua abg aku....
then on the way nk blk bilik ni terjumpa sorg makhluk yg mmg rse cm nk lempang je tgk die....(bukan aku dengki kt die, tp .......eeeeeeeiiiiiii!!!! geram je aku.....)
die pggl name aku, aku pon nyahut.
die tanye aku gi mane...
aku ckp la br blk dr kenduri umah kakak ipar...
tibe2 bleh plak die ckp : kau ni asyik pegi kenduri je......
aku pon ckp la blk.....bile mse plak aku asek pegi kenduri....kau ni....
dlm ati aku dah panas je sbb jumpe kau pon tak selalu pastu nk ckp aku ni asek gi kenduri...
WTF WEEEEEIIIIIIII!!!!!!

Thursday, August 5, 2010

peliknye manusia


Al-kisah di suatu maghrib:


Mr.S: eh dik...apa tggu2 lg...msk la...
aku: jap eh cik....(masih lg bersopan)
Mr.S: cpt dik....bincang ape lg....

aku dan kwn2 pon msk dlm teksi tu...

aku: pakcik, meter ni bleh guna tak?
Mr.S: bley.kenapa?
aku: takdela....kalau pakcik betul, betulla...kalau pakcik salah, sy akan ngadu kt bos pakcik la....
Mr.S: ok...ngadulah....

*senyap sunyi je kt dlm teksi tu

kwn aku: pakcik, kalau dua2 org pon stop kt mawar pon rm6 ke cik??

*belum pon smpai kolej mawar, die da stop kan teksi

Mr.S: ok2.sampai sini jela!!! rm6!! (sambil u-turn teksi di jap, die ckp) kalau tak byr pon takpela, selama pakcik bwk teksi, tak penah pakcik jumpe org mcm ni.byk songeh(ada ke ckp ngan customer cm tu)...turun, turun!!!! tak byr pon takpela....pakcik halal dunia akhirat...

*kwn aku insist gile nk byr, tp die tolak.die kate die dah halalkan dunia akhirat.

point penting kt cni is, kenapa die nk marah gile2 kalau die tak salah btol tak??dah la smpai nk charge sorg STUDENT rm6 sedangkan meter kt c2 tulis rm6.10 (mstila satu teksi rm6 kan??)
melampau la pakcik tu....die tak pike ke kalau anak die kena cmtu??erm...mgkn die takde anak kot...oh, tak pela.....

Wednesday, July 28, 2010

anggerik mall

for ur information, ni la 1st time aku kuar ngan kwn2 gi mall...

ni pon sbb nk wat research....
kalau tak, mls gile weh....
smlm gi anggerik mall utk wat resarch psl nape takde org dtg cni....
brg2 die cantik2 and affordable jgak...
tp, sbb ape ek takde org sgt???
mgkn korang promotion kot...
cian mall ni....
sbb management die yg dah bertukar tgn, tenant2 yg dlm ni jd mangsa...
sempat lg shopping and tgkp2 gmbor....hehe...
pastu ciap gi mkn subway kt masalam...
mantap lg!!!!
tgk ni...takde org lgsg...kesian.......

smpt lg bergmbr dgn group mmbers,,,,nsb baik dpt cover bdn...kikiki....nmpk kck sket....

gemok balik!!!!

oh!!! dah gemok blk la dok shah alam ni...

br nk tunjuk kt org jb yg aku mampu kurus...wakakaka...
mane taknya...td je br lps melantak old town whit coffee perisa hazelnut...
mantap weh pd peminat coffee la....
yg tak minat gerenti pening lalaat pnye sbb die kinda pekat...
minum kopi mlm2 dgn hrpn tak ngantok and bleh troskan asgnmt...

tgk!! da gmok.....!!!!! tidaaaaaakkkk!!!
pastu blk dr camping abes gatal2 ....
bile garu2 die bintat...
eeeeuuuuuwwww ape ni!!!
hahahah.....guraw je...i tak segedik tu ok....
hehehe....tp sblm ni msk huan takde pon gatal2 gini....
adeh....
tp best gile la camping ni.....mantap babeh!!!!


Thursday, July 22, 2010

hari malang

nak taw tak??

kalau taknak pon kena tau gak...sape suro bace.... :p

hari ini adalah hari malang aku @ bad day aku....

1) pagi2 lg da dpt taw yg single bunga2 biru Wh aku hilang kena rembat ngan org...uwaaaa!!! walaupon singlet tu aku beli murah(sbb ade sale), aku tetap syg gile.....

2) pegi blk kaca penat2 sbb nk amik kunci tuk klas, tgk2 da ada org amik...fuh....sabo jela....

3) sampai2 bilik td, aku lapo gile lalu aku buat la maggie goreng....tgh2 nk bukak perencah die tu, terus minyak die terpercik atas cadar aku....itu aku admit la salah aku...sape suro buat atas katil kan...aku sabo lagi....aku pon lap....

4)pastu td kwn aku ckp "pegawai" kolej mawar ni stop dpn bilik aku...nk saman aku la tu....da la mase tu tgh gantung bj kt cermin...tp cm tak nmpk sgt sbb aku gantung kt cermin paling bwh....

5) bile aku bau bj yg aku sidai dlm bilik ni, bau busuk gile....aku pon serba salah dan confuse....da tak taw da mane nak gantung....gantung kt penyidai yg disediakan pon bau, gantung dlm bilik pon bau....bleh tak aku gantung kat kepala pegawai2 mawar tu???loghat btol........

Thursday, July 8, 2010

dari hutan terus ke bandar...

hai kwn2!!!

lame gile rsenye tak update blog...
tak de ape yg nk di updatekan weh....

tp ari ni ari ke 5 aku kt UiTM shah alam....
nk cite sket la psl life kt sini(sbb aku still kt shah alam)....

kalau dulu mse diploma, kite jln kaki je gi klas....
tp degree, kite jln kaki jgak tapi kena plus dgn naik bus n jln kaki blk...

pastu ingat lg dulu me diploma kan aku slalu ponteng klas and main2....
now da tak bleh da....mane tak nye...dah kena warning ngan abg aku supaya jgn main2 dah....

kalau dulu mase diploma, "kaya" abis sbb asek gi jln je....
ni degree kena la berjimat sbb nnt nk kena buat intersesi....adeh...ptptn pon tak dpt lg...

kalau dulu mase diploma, makin lame makin gmok....
ni degree, mkin lame makin kurus da rasenye...(haha...perasan...)

kalau dulu mase diploma lecturer slalu masuk klas lmbt....
ni degree, lecturer mostly punctual gile beb....

ini lah die critera dari kakak syafinas.....
sekian...
Alhamdulillah...

Friday, June 18, 2010

sampai bile?

sampai bile nk jd mcm ni?
tak kesian ke tgk kami?

kita hanya merancang,

Allah yg menetukan sama ada benda tu baik atau buruk untuk kita...
Subhanallah....

Tuesday, June 8, 2010

welcome to the family

ceritera ni tentang sebuah keluarga yg baru shj menerima org baru dalam keluarganye...

ni bukan org baru yg baby tu taw...ni org baru yg dah dewasa dah...
ni persandingan mereka di sebelah perempuan....
rosmilaily dan syafiq sarah arissa dan syafiq keluarga saya ;)

ni hantaran yg telah dibuat oleh mama gua(kalau tak nmpk bley klik kt cni)

ni hantaran yg dibuat oleh kak laily sendiri. cantik jugak!

ni lepas nikah..dlm masjid..aku nnt pon nk nikah dlm masjid...hehe..

p/s: nnt belah lelaki(kt jb) aku mskkan next week Insya-Allah....

dari dulu mmg aku da jatuh cinta dgn bau mamat di atas ni...tp sebenarnya die ni untuk lelaki ke pompuan???confuse...confuse....

Monday, June 7, 2010

huaaaarrrrggghhhh!!!!

penah rse tak bile dok umah ni pastu ditambah lg lps abis diploma ni, rase cm mls je nk further degree...

rse cm nk kawin, pastu nk ade kehidupan sendiri....
nk keja...
nk pgg duit sendiri...
nk rase cari duit sendiri gile bpk punye...
pastu yg paling penting bile da keja msti kurus...haha...
seriously........
malas nye nk sambung.................................